Veckans Peptalk – Följ mindre – Lev mer

27 maj 2013


Vad kostar ett konto på Facebook, Twitter eller Instagram?

Ingenting, kanske du svarar.

Jo, säger jag. Det kostar visserligen ingenting att öppna ett konto, men vad kostar det dig att vara där?

Det är vad jag skulle vilja prata med dig om den här morgonen.

I en tid då vi kan följa allehanda stjärnor och kändisar på sociala medier blir det lätt att man ägnar en stor del av sin tid med att följa andras liv.

Notera att de flesta med många följare inte själva följer särskilt många. De använder i huvudsak sociala medier för att nå ut med något, inte kolla vad andra gör. Det här gäller inte alla, men många.

Vi kanske bör återupptäcka det vi gillade och uppskattade att göra innan följandet av andra stal lite för mycket av vår uppmärksamhet. Vi kanske ska lägga tyngdpunkten på sådant som stannar upp tiden, inte slösar bort den.

Ibland behöver man nog göra sig medvetet osynk med samtiden. Bara för att vi alla gör något, betyder inte att man bara bör köra på. Det är lätt att svepas med.

Nu uppmanar jag inte till någon revolution här, jag älskar sociala medier och är därmed en del av det här. Jag bara påminner om att det lätt blir svansen som viftar hunden, man tappar kontrollen över vad som är lagom. Det är trots allt inte där ditt liv utspelas.

Dem vi följer verkar leva så spännande och roliga liv. Tänk om det stämmer? Det kanske inte bara handlar om Instagramfilter och arrangerade leenden in i kameran, det kan de facto vara så att vissa lever mer och följer mindre.

Hjärtpunkten i det jag säger är: var inte bara en lekboll i någon annans bollhav. Samtidigt svishar ditt eget liv förbi. Är inte det tillräckligt intressant, ja då får du väl göra något åt det.

Så, vad kostar ett konto på sociala medier egentligen? Det tror jag att vi alla behöver fundera över då och då.

Lämna ett svar

28 maj 2013

Vad är framgång?

Har du märkt hur lätt det är att man talar..

Läs mer

23 maj 2013

Feedback – problem eller möjlighet?

Det här är en av mina favoritlåtar just nu. En..

Läs mer